Folksam granskar: Trasiga värmepumpar fortsätter öka
2 januari 2012 | Taggar: Folksam, Karin Stenmar, Värmepumpar | Kategorier: Miljö
Folksam har fört statistik över värmepumpsskador sedan 1999 och i dag presenteras siffrorna för 2010. Under 2010 ökade antalet anmälningar av trasiga värmepumpar till de svenska försäkringsbolagen med 25 procent. Folksams granskning visar att tillverkarna ännu inte löst problemet med den låga kvaliteten på värmepumpar och att skadebilden för 2010 fortfarande är anmärkningsvärt dålig.
De totala kostnaderna för skador på värmepumpar anmälda till försäkringsbolagen mellan 1999-2010 är nu uppe i 850 miljoner kronor. Totalt har drygt 80 000 värmepumpar skadeanmälts under denna period. Enbart under 2010 uppgick skadekostnaden till drygt 200 miljoner kronor.
En förklaring till de många skadorna är att tillverkarna prioriterar billiga komponenter framför kvalitet.
– Det är en orimligt hög andel skador för så pass dyra, och många gånger nya produkter, som beror på att tillverkarna gör avkall på kvaliteten. Av statistiken kan man utläsa att flera produkter har seriefel. Jakten på billiga komponenter är en viktig anledning till att kvaliteten är så pass dålig. Det är dags för branschen att ta sitt ansvar och prioritera kvalitet framför undermåliga komponenter, säger Karin Stenmar, miljöchef Folksam.
Tittar man på specifikt luft/vattenvärmepumpar så är siffrorna än mer alarmerande då skadorna ökade med 40 procent under 2010.
Förutom de stora kostnadsökningarna för dessa skador drabbas även konsumenter av kraftigt förhöjda energikostnader när värmepumparna står stilla. Det kan därför vara viktigt att komma ihåg att under de tre år då konsumenten har reklamationsrätt och kunden har en trasig anläggning, finns möjlighet att begära ersättning för den uteblivna besparingen av säljaren av produkten.
Vad skadeökningen under 2010 beror på är inte fastställt. Svaret ligger inte i någon kraftigt ökad försäljning av värmepumpar. Försäljningsökningen under den aktuella perioden är inte i paritet med skadeökningen. De pumpar som tillkommer till skaderesultatet för 2010 är enheter som är köptes 2007 och början på 2008. För dessa värmepumpar har garantin gått ut vilket innebär att de anmäls till försäkringsbolaget när de går sönder. Mellan 2006 och 2007 sjönk försäljningen med 19 procent om man bortser från luftvärmepumparna enligt statistik från SVEP, vilket alltså ska jämföras med en skadeökning på 25 procent.
– Frågan till branschen är fortfarande om det är rimligt att en så stor andel av skadeanmälningarna rör nyare värmepumpar. Det är särskilt relevant när det gäller bergvärme, som är en stor investering för villaägare, med en kostnad på 130 000-175 000 kronor för köp och installation, säger Karin Stenmar, miljöchef Folksam.
Se bilagor för listor över skadebilden för olika typer av värmepumpar.
Folksams listor över mest skadade värmepumpar baseras på bolagets egen skadestatistik. Den ligger till grund för en uppskattning av hur skadebilden ser ut för hela försäkringsbranschen. Listorna över antal skador kan inte ta hänsyn till hur många värmepumpar av varje redovisat slag som sålts, eftersom säljstatistiken inte redovisas av tillverkarna.
För ytterligare information:
Anna Karin Wallberg, presschef Folksam, telefon 0708-31 68 02
















Christer Råsbäck
2012-01-02 kl 16:23
Det kan ju inte vara korrekt att Folksam multiplicerar
varje fel med fyra därför att man anser sig ha 25% av marknaden. På detta sätt blir ju också felet i statistiken fyrfaldigat. Det borde räcka med en kommentar om detta.
Anna Karin Wallberg
2012-01-03 kl 09:14
Hej Christer!
I statistiska undersökningar är det vanligt att arbeta med ett representativt urval för att dra slutsatser för hela gruppen. Att använda Folksams kunder som trendmätare för resten av Sveriges försäkringskunder känns därför fullt rimligt.
Bästa hälsningar
Anna Karin Wallberg
Presschef
Folksam
Thomas Lindhstorm
2012-01-03 kl 09:24
Branschen måste naturligtvis ta till sig kritik och analysera vad som kan göras bättre. Men det är sorgligt att se hur man hanterar statistiken. Jag är långtifrån övertygad om att en statistiker håller med om att det är rimligt att bara multiplivera med 4.
Dessutom tycker jag det finns många märkligheter.
Ta tex Markaryd Metallarmatur, de finns med på ett antal ställen med värmepumpar under fyra år ( b l a i listan för 2010) , men har de tillverkat/ sålt värmepumpar de sista 20 åren ?? Samma sak med Atlas Copco. Eta , när gick de i konkurs? Pulsonex ? Deras Activa-pump tillverkades av IVT.
Baggen
2012-01-03 kl 12:06
Hittade inte NIBE Fighter 310P på listan.(Från 2006-7)
Det är en pump Älvsbyhus levererar i sina hus,luft til vatten,med balanserad ventilasjon ock varmvattentank.
Thomas Lindhstorm
2012-01-03 kl 12:31
Baggen: Jodå , näst högst upp och högst upp på listorna över Frånluftsvärmepumpar Nibe Fighter 310 P
Stefan
2012-01-03 kl 14:28
Jag hittar ingen luft-luft värmepump av fabrikatet Bosch i undersökningen. Hittar bara installatören Bosch Thermoteknik med pumpar av fabrikatet IVT Sharp. Vi har en Bosch EHP 6.0 AA som vi är mycket nöjda med och som fungerat oklanderligt under de två kalla vintrarna 09-10 och 10-11. Hur har den klarat sig? Har den annan beteckning i Undersökningen?
Stefan
2012-01-03 kl 14:33
Kan inte Folksam och övriga försäkringsbolag regressa mot leverantör/installatör för sina utbetalda försäkringsersättningar om de är hänförliga till fel i levererad produkt/tjänst? Det skulle säkert påverka värmepumpsbranschen i positiv riktning med en annan tyngd än varje enskild konsument som knyter näven i fickan.
Anna Karin Wallberg
2012-01-04 kl 08:48
Statistiken kan säkert förbättras och förtydligas, samtidigt har den arbetats fram på samma sätt sedan starten och trenden är att skadorna ökar alltför mycket.
Att det finns märken med som har gått i konkurs eller på annat sätt försvunnit är inte konstigt då det i sammanställningarna finns skador sedan 1999 och fram till 2010. En produkt kan vara ganska gammal när den skadas och kunden kan ändå få ersättning.
Anna Karin Wallberg
Presschef, Folksam
Kjell Isaksson
2012-01-04 kl 09:32
Det är bra att Folksam pekar på detta problem. För att kunna utöva konsumentmakt och undvika dåliga produkter (jämför med säkra-bilar)så hade det varit bra om man kunnat utläsa kvalitetsskillnader mellan olika fabrikat och modeller. Antalet fel måste då jämföras med hur många värmepumpar som sålts av respektive modell. T ex 4 fel på en pump ser ju bra ut i listan, men om man bara sålt 4 av den modellen för att man tvingades sluta tillverkningen då alla gick sönder så blir ju inte statistiken lika imponerande. 50 fel på 100 sålda skulle då visa på en dubbelt så bra produkt, eller tänker jag fel… Jag är ju inte statistiker
Anders
2012-01-04 kl 10:20
Jag har jobbat med värmepumpar sedan 1978 och min uppfattning är att de går inte alls sönder i samma omfattning som på tex 80 och 90 talet då vi alltid hade minst 2 kompressorer av varje storlek hemma, nu har vi ingen hemma för att de hinner bli gamla innan de behövs. Vi sköter service åt flera stora installatörer och tillverkare med över 5000 installerade värmepumpar i vårt upptagningsområde. Däremot så beror många fel på okunskap hos installatörer samt dålig information till slutkund om hur man sköter sin anläggning.Det verkar som folksam läser ut sin statistik som fan läser bibeln.
Anna Karin Wallberg
2012-01-04 kl 11:16
Enligt Folksams försäkringsvillkor (samt andra bolags) skall skador inte ersättas då exempelvis lagstiftning skyddar konsumenten. I många fall finns reklamationsrätten som generellt är tre år. Om Folksam hänvisar till reklamationsrätten i en skada bistår man ofta med viss hjälp till konsumenten. Detta är ett område där det finns mer att göra för att branschen själva skall stå för fel och brister i produkterna och installationerna.
Annars regressas en del skador, men det är en dyr och tidskrävande process.
Anna Karin Wallberg
Presschef, Folksam
Anna Karin Wallberg
2012-01-04 kl 14:00
Hej Kjell
Tillverkare och importörer vill inte gå ut med sina försäljningssiffror av någon anledning. Det är olyckligt då statistiken blir svårare att jämföra i det fall man vill se vilka produkter som har minst skador. Detta är svårt för oss att påverka, däremot kan man se trenden med ökande antal skador. På Folksams Värmeguide går det att läsa mer om hur man gör ett så tryggt köp som möjligt.
Anna Karin Wallberg
Presschef, Folksam
Anna Karin Wallberg
2012-01-04 kl 14:01
hej Anders!
Självklart är inte alla fel hänförliga till kvalitetsbrister på maskinerna. Det finns säkert en mängd orsaker, de två du nämner stämmer även de. Vi presenterar ett problem som både vi och värmepumpägare upplever – lösningarna bör branschen själva ta fram. Under de år som den här statistiken funnits ser vi dock inte att man tagit något rejält grepp kring frågan, snarare pekar man på brister i statistiken än på vilka lösningar man tar fram för att minska skadorna. Det låter dock som ni jobbar med något viktigt, nämligen service. Borde inte branschen ta åt sig av kritiken och börja ställa krav på sig själva?
Anna Karin Wallberg
Presschef, Folksam
Thomas Lindhstorm
2012-01-04 kl 15:06
Hej Anna Karin !
Du har alldeles rätt i att branschen måste ta åt sig av kritiken och utifrån ett självrannsakande perspektiv arbeta med dessa frågor. Bl a tillsammans med Försäkringsbolagen.
Den skadestatistik som Folksam borde kunna tjäna som ett alldeles utmärkt diskussionsunderlag. Men då krävs att den har relevans och validitet. Det tror jag du håller med om ?
Men om man i denna statistik hittar Värmepumpsmodeller som inte funnits i handeln sedan tidigt 90 tal och fabrikanter som inte sysslat med värmepumpar sedan slutet av 80-talet så ifrågasätter man materialet.
Risken finns att om det statistiska materialet inte är korrekt att man förlorar förtroendet för resulatatet.
Thomas Lindhstorm
2012-01-04 kl 15:27
Angående Statistik.
Jag försökte att på nätet hitta information om försäljningsstatistik av Villa försäkringar. Men hittade inget. Hur väl grundad är antagandet att Folksam har 25% marknadsandel ? Hur exakt är den siffran ? Har den under åren Varierat? Finns denna statistik att tillgå nånstans ?
Anna Karin Wallberg
2012-01-09 kl 08:52
Hej Thomas!
Folksam har för närvarande 25.5% av hemförsäkringsmarknaden och den har pendlat med ett par procent under åren. Statistik finns: http://www.svenskforsakring.se. På samma sätt skulle man vilja se marknadsfördelningen av värmepumpar.
Att värmepumpar som inte säljs längre finns i den samlade statistiken är inte konstigt då dessa produkter finns med i försäkringssammanhang långt efter installationen. Du tittar förmodligen på sammanställningar för samtliga år. Eftersom statistiken sammanställs manuellt kan i värsta fall något fel smyga sig in men den kontrolleras så långt det är möjligt innan den släpps till allmänheten. Vi är säkra på att branschen kan använda den här statistiken som en vägvisare för att samla sig och förbättra sin produkter.
Anna Karin Wallberg
Presschef, Folksam
Peter Strindberg
2012-01-09 kl 17:15
Ett stort probblem i branschen är att kraven på dom som installerar är på tok för låg. Vem som helst som har tillgång till ett konto hos en grossist kan köpa en värmepump och sedan försöka installera den. Oftast är dom feldimensionerade = för liten pump och för kort borra. Detta resulterar i att konsumenten garanterat får problem med sin pump, i värsta fall så går något sönder. Med rätt dimensionering och korrekt installation så är det mycket lite fel på dom flesta värmepumparna. Installerar ca 70 pumpar om året och hade ca 4 fabriksfel på dessa. ( en kopressor som gick i 12 timmar för att sedan brista i en lödskarv ) Ställ betydligt högre krav på de företag som säljer och installerar = sanera branschen, det finns alldeles för många skojare som säljer hej vilt utan någon kunskap alls. SVEP borde ju kunna hjälps till med spec på kraven.