Folksam ny medlem i Hagainitiativet

Folksam går in som ny medlem i företagsnätverket Hagainitiativet. Nätverket samlar företag som engagerar sig för minskad klimatpåverkan för att nå visionen om ett lönsamt näringsliv utan klimatpåverkan.

– Folksam har sedan 60-talet arbetat förebyggande med miljö och hållbarhet, vilket har bidragit till Folksams ekonomiska styrka. Vår utmaning ligger i att förklara för våra kunder varför vi som aktör inom försäkringsbranschen systematiskt arbetar med miljö- och klimatfrågor. Hagainitiativet är ett bra stöd för den utmaningen, säger Jens Henriksson, vd Folksam.

Mot bakgrund av de klimatförändringar världen står inför arbetar Hagainitiativet för att förstärka näringslivets roll i klimatpolitiken. Det görs genom att engagera företag från olika branscher och visa på kopplingen mellan ambitiösa klimatstrategier och ökad lönsamhet.

I Hagainitiativet ingår sedan tidigare tretton företag: Axfood, Coca-Cola Enterprises Sverige, Fortum Värme, Green Cargo, HKScan Sweden, JM, Lantmännen, Löfbergs, McDonald’s, Stena Recycling, Statoil Fuel & Retail, Sveaskog och Vasakronan.

– Folksam har en lång tradition av att ”göra gott”, men för mig är hållbarhet mer hjärna än hjärta. Vi vill göra goda affärer som på lång sikt skapar värde för våra ägare, kunderna. Konkret innebär det att vi ställer tuffa krav på kvalitet och resurseffektivitet i allt från kapitalförvaltning och skadereglering till energianvändning i vår egen verksamhet, säger Jens Henriksson.

För ytterligare information:
Karin Stenmar, miljö- och klimatchef, Folksam, telefon 0708-31 66 76
Lotta Örtnäs, pressekreterare Folksam, telefon 0708-31 67 66

Följ oss på