Ny studie: Fyrhjulsdrift ger falsk säkerhet – får förare att underskatta väglaget

Fyrhjulsdrift ger inte större säkerhet i trafiken. Det visar en ny studie* från Folksam. Bilar med fyrhjulsdrift har samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna och de är oftare inblandade i krockar i högre hastigheter. 

Under 2013-2014 ökade andelen nyregistrerade bilar med fyrhjulsdrift till 30 procent**. En av anledningarna till att välja fyrhjulsdrivet är att det ger bättre framkomlighet. Men att det skulle ge större trafiksäkerhet är en myt. Det visar Folksams nya studie baserad på 40 000 polisrapporterade olyckor sedan 2003.

Resultatet av Folksams studie visar att fyrhjulsdrivna bilar har precis samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna bilar. Detta gäller oavsett väglag och oavsett om bilen har antisladd eller ej. Studien visar också indikationer på en oväntat negativ effekt – de fyrhjulsdrivna bilar har i större grad varit inblandade i krockar i högre hastigheter än liknande bilar utan fyrhjulsdrift.

– Fyrhjulsdriften verkar invagga förarna i en falsk säkerhet som får dem att underskatta väglaget. Det innebär att det inte är odelat positivt med fyrhjulsdrift, även om framkomligheten är bättre, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare Folksam.

En av anledningarna till den falska säkerhetskänslan kan vara att fyrhjulsdrift kan maskera vägförhållanden. Ett exempel på det är att en bil med fyrhjulsdrift accelererar iväg snabbare eftersom den har bra grepp när man gasar, men att föraren då inte uppfattar om väglaget är halt eller isigt. Om föraren därefter inte anpassar hastigheten efter väglaget och hamnar i ett akut läge, så har en fyrhjulsdriven bil fortfarande samma bromsträcka som en tvåhjulsdriven bil.

– Mitt råd till nybilsköparna är att de inte ska tro att trafiksäkerheten ökar med fyrhjulsdrift. Däremot är det ett bra val om man behöver bra framkomlighet. Att välja bil kan vara svårt och för kundernas skull engagerar vi oss i att informera om fakta, till exempel att fyrhjulsdrift inte ger någon trafiksäkerhetsnytta, säger Matteo Rizzi.

* Folksam har studerat cirka 40 000 polisrapporterade olyckor som skett i Sverige sedan 2003. Samma personbilar med och utan fyrhjulsdrift jämfördes, även i kombination med antisladd (SUV:ar och motorstarka versioner har exkluderats). Den statistiska metoden analyserar relationen mellan olika olyckstyper, till exempel andelen singelolyckor jämfört med andelen påkörningar bakifrån.

** Källa: Bil Sweden 2015

För ytterligare information:
Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare Folksam, telefon 0708-31 61 19
Lotta Örtnäs, pressekreterare Folksam, telefon 0708-31 67 66

 

Följ oss på