Nytt test: Val av vinterdäck avgörande för säkerheten även vid fyrhjulsdrift

Bilar med fyrhjulsdrift har klart bättre framkomlighet än bilar med tvåhjulsdrift. Men vid hård inbromsning spelar fyrhjulsdrift eller tvåhjulsdrift ingen roll, då är det hastighet och val av vinterdäck som är viktigast för säkerheten. Det visar ett nytt test* från Folksam.

Svenska bilköpare älskar fyrhjulsdrift. Mer än 30 procent av alla nya bilar har fyrhjulsdrift och andelen ökar för varje år. Men valet av fyrhjulsdrift kan vara en svår avvägning mellan framkomlighet och säkerhet.

Folksam har genomfört ett nytt test för att mäta skillnaden mellan fyrhjulsdrift och tvåhjulsdrift. Det gjordes på en inomhusbana av blank is där en fyrhjulsdriven Volvo V60 jämfördes med den tvåhjulsdrivna versionen av samma bil och med tre olika typer av vinterdäck: dubbat av premium- och budgetmärke, samt odubbat av premiummärke. Resultatet visar att fyrhjulsdrift alltid är bättre än tvåhjulsdrift när det gäller framkomlighet. På is var fyrhjulsdrift ända upp till tre gånger bättre beroende val av vinterdäck:

Men ökad framkomlighet med fyrhjulsdrift kan också slå tillbaka. Förra året visade en studie från Folksam att fyrhjulsdrivna bilar har precis samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna bilar, men att fyrhjulsdrivna bilar i större grad hade varit inblandade i krockar i högre hastigheter. En av anledningarna kan vara att fyrhjulsdrift kan maskera vägförhållanden och att förarna därmed invaggas i en falsk känsla av säkerhet.

Detta syns tydligt i Folksams nya test: fyrhjulsdrivet med dubbade budgetdäck hade något högre framkomlighet än tvåhjulsdrivet med dubbade premiumdäck, men 20 procent längre bromssträcka. Förklaringen är att under inbromsningen spelar fyr- eller tvåhjulsdrift i princip ingen roll – det är däcken och hastigheten som avgör bromssträckan (se bild nedan).

– Att välja bil och däck kan vara svårt och för kundernas skull engagerar vi oss i att informera om vad man ska tänka på när det gäller att färdas säkert i trafiken. Som förare av en fyrhjulsdriven bil gäller det att inte underskatta väglaget, och att tänka på att valet av däck har stor betydelse för säkerheten även vid fyrhjulsdrift, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare Folksam.

Stoppsträcka från 30 km/timme för olika vinterdäck på blank is:

Hela testet finns här: Fyrhjulsdrift.

* Testet genomfördes i januari 2016, se bifogad rapport för utförlig information.

För ytterligare information:
Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare Folksam, telefon 0708-31 61 19
Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam, telefon 0708-31 62 86
Lotta Örtnäs, pressekreterare Folksam, telefon 0708-31 67 66

Följ oss på