Folksams kommentar till Kalla Faktas inslag om Seniorkapital

TV 4:s Kalla Fakta har gjort ett inslag om en av Folksams tidigare försäkringsprodukter, Seniorkapital, som såldes fram till juni 2015. Produkten var ämnad för seniorer som hade en låg inkomst eller pension men med ett större kapital inlåst i sin fastighet.  

Inslaget handlar bland annat om ett äldre par som inte är nöjda med Seniorkapital. De har enligt reportern återköpt sin försäkring och gjort stora förluster. Paret har klagomål på rådgivningen och vill bli ekonomiskt ersatta och har vänt sig till media då de känner sig lurade och inte anser sig ha förstått vad de köpt av den fristående försäkringsförmedlaren.

– Vi beklagar djupt kundernas situation och att de är missnöjda. Vi lägger ner ett stort engagemang för att våra kunder ska känna sig ekonomiskt trygga som pensionärer. Folksam har dock som policy att aldrig diskutera enskilda kundärenden i media eller med annan utomstående, det gör vi alltid direkt med kunden. Vi har nu kontaktat kunden samt stängt av förmedlaren och anmält honom till Insuresec för utredning, säger Lena Högfeldt, chef Affär Finans, Folksam.

Försäkringsförmedlare står under tillsyn av Finansinspektionen som även utför kontroller av försäkringsförmedlare. Försäkringsförmedlarna ska vara säkra på att kunden har förstått vad de har köpt samt att de även har en avrådningsplikt, det vill säga avråda kunder från felköp. Får Folksam indikationer på att en försäkringsförmedlare inte har skött sig så avslutar vi samarbetet.

Folksam slutade sälja Seniorkapital i juni 2015 dels på grund av regelförändringar kring bolån under tiden som erbjudandet var tillgängligt, dels för att fokusera på kärnaffären pensionssparande och försäkringar.