Ny rapport: Över hälften av yrkestrafiken kör för fort

Mer än hälften av yrkestrafiken kör fortare än hastighetsgränserna tillåter. Allvarligast är det på skol- och förskoletäta 30-sträckor, där tre av fyra fordon kör för fort, visar en ny rapport från Folksams trafikforskning.
– Förarna som överskrider hastigheten kör i snitt sex procent för fort. Det motsvarar en ökning av dödsrisken med 30 procent, jämfört med om hastighetsgränsen hade följts, säger forskaren Emma Engström. 

Rapport YrkestrafikRapport YrkestrafikFolksam har under våren 2017 mätt hastigheten på 3 446 företagsfordon från transportföretag inom branscherna buss, färdtjänst, paket och bud, bygg- och anläggning, livsmedel och återvinning. Totalt berörs 161 företag.

Rapporten visar att sammanlagt 53 procent av de undersökta fordonen bryter den gällande hastighetsgränsen och tio procent överträder hastighetsgränserna med mer än tio kilometer i timmen. Flest fortkörningar sker på 30-sträckor, där tre av fyra företagsfordon kör för fort.

– Vi engagerar oss i att försöka få ner antalet trafikskador. Det här är en viktig fråga inte bara för våra kunder utan för samhället i stort. Om vi kan få ner hastigheterna till lagstadgade nivåer skulle skade- och dödsfallen minska markant, säger Emma Engström, ansvarig för studien.

Branscherna med högst andel hastighetsöverträdelser är återvinning (65 procent), paket- och bud (57 procent) samt bygg- och anläggning (55 procent). Yrkestrafiken sätter trafikrytmen i stor grad och när åkare skapar en rytm som tydligt överskrider hastighetsbestämmelserna är det bekymmersamt. Det här är en fråga som är viktig för företagsledningarna att sätta ner foten kring och se över att deras förare följer hastighetsbegränsningarna. Företagen har också ett ansvar att skapa förutsättningar så att transporter kan ske på ett trafiksäkert sätt där hastighetsgränserna följs.

– Ett stort ansvar för överträdelserna vilar på transportföretagen och inte enbart på den enskilda föraren. Företag behöver generellt se över sina styrdokument och uppföljningssystem, säger Anders Kullgren, forskningschef. Det finns verktyg för detta, till exempel ISO 39001, ett ledningssystem för trafiksäkerhet som Swedish Standards Institute har utvecklat tillsammans med Trafikverket.

För ytterligare information:

Emma Engström, forskare, telefon 070-831 69 34

Anders Kullgren, forskningschef, telefon 070-831 68 35

Folksams pressjour, telefon 08-772 66 60